De laatste les alweer van deze mini-cursus ‘plannen in de zorg’. Ik hoop dat je ondertussen al veel hebt bijgeleerd en dat je concrete punten hebt kunnen formuleren waar jij en je team in de komende jaren nog van zullen profiteren.
Voordat we de cursus afronden wacht ons nog de tiende les. In deze tiende en laatste les bespreken we de Jaarurensystematiek – oftewel: de JUS. Eerst vertel ik je graag weer iets in het filmpje en vervolgens krijg je er nog een voorbeeld bij.
Een goed voorbeeld van hoe je de JUS in de praktijk brengt is Robert.
Robert houdt van reizen en doet dat graag zoveel mogelijk. Het liefst lange verre reizen naar de andere kant van de wereld. Robert heeft een 32 uur contract en ongeveer 5 weken vakantie. Elk jaar heeft Robert recht op een JUS gesprek waarbij hij samen met zijn leidinggevende kan afspreken hoe hij zijn uren voor het komende jaar wil verdelen, zo ook nu voor 2021.
Robert geeft aan graag twee keer voor 5 weken met vakantie te willen. Je zou zeggen een probleem, afhankelijk wanneer hij met vakantie wil. In de zomerperiode kan je echt geen 5 weken vakantie nemen. Gelukkig wil Robert half januari 5 weken met vakantie en vanaf 1 november weer 5 weken. Rooster technisch zou dat kunnen. Dat zijn de rustigere maanden wanneer zijn collega’s meestal geen vakantie nemen. Maar waar haalt Robert de uren vandaan om 2x 5 weken vakantie te nemen. Je komt 160 uur te kort.
Nou zegt Robert. Ik kan 4 weken voor het hoogseizoen wanneer er al een aantal collega’s met vakantie gaan, tijdens het hoogseizoen en 4 weken na het hoogseizoen 40 uur in de week gaan werken. Dan hoeven we minder gebruik te maken van inval. Dit komt neer op 112 uur. Ik heb nog 32 uur over van 2020, dan zou ik nog 16 uur te kort komen. Deze uren werk ik wel extra als er iemand ziek is.
Een mooie afspraak. Je hebt extra inzet tijdens het grote piekmoment van het jaar. De vakanties van Robert zijn tussen de feestdagen door, dus dan werkt hij ook gewoon. En Robert weet waarom hij aan het werk is en is gedreven om de extra uren te maken, want hij weet wat hij ervoor terug krijgt. En als leidinggevende of planner weet je dat je een gemotiveerde medewerker in je team hebt zitten die je flexibel kan inzetten. Win-win.
Ook hierbij is het onderwerp van les 8 natuurlijk van enorm belang: om erachter te komen hoe medewerkers hierin staan is het van belang dat je open en duidelijk met ze communiceert. Als je de JUS op die manier inzet kan het je een hoop zorgen besparen en tegelijkertijd een medewerker tevreden en gemotiveerd maken. Dat is toch wat je wil?
Goed, dat was hem dan. De mini-cursus ‘plannen in de zorg’ van Contra zorgbemiddeling. Ik hoop dat je er veel aan hebt gehad en dat je in de toekomst jij, je team en natuurlijk je cliënten mogen profiteren van wat je hier geleerd hebt.
Als je feedback hebt over de cursus of vragen die onbeantwoord zijn gebleven, dan hoor ik dat graag van je. En als je in de toekomst eens een paar extra ogen of handen nodig hebt, denk dan aan Contra zorgbemiddeling.
Heel veel succes en plezier gewenst met het plannen van de zorg van de toekomst en de toekomst van de zorg.