Vandaag de derde les. Over het roosterproces en hoe je goede afspraken maakt. In deze les doen we het iets anders: nu bekijken we eerst een filmpje en krijg je daarna nog wat extra uitleg – met een voorbeeld – over hoe je wat je aan kennis krijgt in de praktijk kunt brengen.
Het beloofde voorbeeld:
De zomervakantie is altijd een spannende periode. In een tijd van 6 weken wil iedereen met vakantie. De een is al vroeg met boeken en de andere laat het liever nog even liggen.
Zo ook in het team van dit voorbeeld. Er zijn geen duidelijke afspraken gemaakt over wanneer de vakantieperiode op de agenda komt. Er zijn geen procedures hoe we hiermee om moeten gaan.
Wat gebeurt er dan?
Frank wil met zijn gezin met vakantie. Hij wil naar Griekenland en wanneer hij in januari boekt scheelt hem dat veel geld. Hij gaat ervan uit dat hij wel vakantie kan krijgen voor de periode dat hij zijn vakantie boekt en boek deze alvast. Suzanne haar man werkt bij de NS en zijn vakantie staat al ruim van te voren en zij wil graag samen met hem op vakantie. Dat geldt ook voor Kyra, haar man zit in de bouw en moet rekening houden met de bouwvak. Esmeralda heeft drie schoolgaande kinderen. Ze weet nog niet wanneer zij met vakantie wil, dat hangt af wat haar ex-man gaat doen.
José heeft ook kinderen die naar school gaan en dat geldt voor Karel ook.
De periode van zaterdag 15 tot zaterdag 22 is al een te veel met vakantie. In de periode tussen zaterdag 8 en zondag 30 kan er geen derde medewerker met vakantie. En dat terwijl Esmeralda, José en Karel ook recht hebben op 3 weken vakantie. Wanneer dan?
Zoals je nu al kan voorspellen gaat dit niet goed komen. Drie vakantie die al vast staan en de discussie over deze periode moet nog komen. Wanneer van te voren geen duidelijk afspraken worden gemaakt wanneer de vakantie planning wordt besproken, strand in een situatie als deze: slecht voor de planning en dus voor het team.
Heb je dit al eens meegemaakt? Als je er iets van leert is het niet erg om te fouten te maken! Mocht je eens willen sparren over een situatie als deze. Bel me. Je hebt mijn nummer.