Wat doe jij bij agressie?

Storm je erop af en druk je de cliënt, patiënt of het kind tegen de muur of op de grond? Maak je gebruik van judo technieken, of doe je maar wat? Grijp je al in als iemand tegenover jou flink staat te schelden of lukt het met de kennis die je hebt om de-escalerend te werken om zodoende agressie te voorkomen? Contra maakt duidelijk dat jij altijd keuzes hebt in de manier waarop je professioneel om kunt gaan met agressie in de zorg. Wij hebben jarenlange ervaring in het geven van trainingen en met het werken met moeilijk gedrag. Agressie is in veel gevallen te voorkomen met de juiste bejegening en houding richting de cliënt. Hiervoor hebben wij een krachtige methodiek ontwikkeld in ACKT: Attitude – Cognitie – Kader – Technieken.

Agressie in de zorg. Wat doet het met jou?

Je werkt graag met mensen. Je draagt de zorg een warm hart toe. Opeens krijg je te maken met een agressieve cliënt. Voordat je het weet – bijna automatisch – grijp je fysiek in met je collega’s. Al snel lig je met zijn vieren bovenop de persoon, die dan geen kant meer op kan. Hij wordt stevig vastgepakt en naar een aparte kamer gesleept. Een uur later sta je nog te trillen en ’s avonds zie je een blauwe beetplek op je arm. Jij bent duidelijk aangeslagen, maar hoe zou het met hem gaan? ”Had ik dit nu niet anders kunnen aanpakken? Ik ben toch niet in de zorg gegaan om op deze manier met mensen om te gaan?”

Hoe voorkom je agressie in de zorg?

Natuurlijk doet iedereen zijn werk op de manier waarop hij of zij denkt dat dat het beste is. Is dat ook het beste? Wij zien te vaak dat een begeleider schreeuwt naar de cliënt: het is een schreeuw om respect. Wij maken te vaak mee dat een vrijheid beperkende maatregel gebruikt wordt om iets voor elkaar te krijgen: het is teken van onmacht. Grondhouding en bejegening zijn basisaspecten als het gaat om omgaan met mensen. Vooral in de zorg is dit belangrijk. Je voorkomt agressie door je bewust te zijn van je grondhouding, je manier van praten en je manier van respect tonen voor je cliënt. Verder is het nodig te weten wat je normen en waarden zijn in je werk en hoe je deze grenzen communiceert aan de je cliënt.

Van onmacht naar controle

Bij het omgaan met agressie in de zorg worden helaas te vaak keuzes gemaakt vanuit onmacht, onvermogen of gebrek aan kennis, niet uit onwil. Niemand is in de zorg gaan werken om ‘cliënten eens een lesje te leren’. Evengoed is niemand in de zorg gaan werken om regelmatig onder de blauwe plekken te zitten, om over de emotionele ballast nog maar niet te spreken. Het terugkrijgen van de regie in de omgang met cliënten is dus net zo belangrijk voor de cliënt als voor jou als zorgverlener. Het is een essentieel onderdeel van het vak, waarbij regelmatige training en scholing helpt om het plezier en het zelfvertrouwen te behouden of terug te krijgen. Alleen dan krijgen cliënt en zorgverlener het respect dat ze verdienen en wordt agressie zoveel mogelijk voorkomen.

Meer informatie aanvragen contact