Aansprakelijkheid en vrijwaring
Als ZZP’er ben je zelf aansprakelijk voor alles wat jij aanlevert, afspreekt, communiceert en hoe jij handelt. Ook als jij jouw opdracht via een bemiddelaar hebt geregeld. Het blijft jouw verantwoordelijkheid om de juiste documenten, de juiste contracten en overeenkomsten, op een correcte manier zaken vastlegt of vastgelegde zaken nakomt en dat jij volgens de richtlijnen handelt en je gedraagt. Ook als Zelfstandig ondernemer kun jij in situaties terechtkomen waar fouten worden gemaakt. Misschien maak jijzelf wel een fout. En die fout zou jou wel eens duur kunnen komen te staan. Van iedere ZZP-er wordt er daarom verwacht dat hij/zij zich een aansprakelijkheidsverzekering heeft en zich heeft aangesloten bij een klachtencommissie. Zo ben jij als ZZP- er ingedekt en kun jij je laten bijstaan als er een conflict met de opdrachtgever ontstaat. Zie ook Aansprakelijkheidsverzekering en Klachtencommissie
Zie filmpje
Nog nader in te vullen
Nog nader in te vullen
ADL
Algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL) zijn de handelingen die we allemaal dagelijks doen, zoals opstaan, eventueel scheren, haren kammen, eventueel verschonen, wassen of douchen, tandenpoetsen, aankleden, toiletteren, ontbijten, lunchen, avondeten en weer omkleden om naar bed te gaan. Als een cliënt deze handelingen niet meer ( geheel ) zelfstandig kan uitvoeren, krijgt de cliënt een ADL-indicatie. Iemand die heel weinig ADL-verrichtingen zelf kan doen zal veel hulp nodig hebben. Op vrijwel iedere locatie ben je als zorgprofessional bezig ADL te verlenen. In welke hoedanigheid en intensiteit je ADL verleent, hangt af van de behoefte van de bewoners van de woning. Dat kan variëren van bijvoorbeeld het verbaal aansturen van ADL (samen kleding uitzoeken passend bij het weer van de dag, de keuze blijft bij de bewoner en de bewoner kan zelfstandig kleding pakken) tot ondersteunen bij ADL (bijvoorbeeld helpen bij het aantrekken van sokken) en het overnemen van ADL (volledig overnemen van alle ADL handelingen).
Volgens de wet is een ADL-woning een woning die deel uitmaakt van een aantal bij elkaar horende rolstoeldoorgankelijke woningen; In de praktijk betekent het meestal dat er bij een ADL-woning, cliënten wonen, die in meer of mindere mate ADL ondersteuning nodig hebben.
Begeleiding
Als we het hebben over ‘begeleiding’ in de zorg dan bedoelen we de activiteiten, waarmee een cliënt wordt ondersteund bij het uitvoeren van algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL) en bij het aanbrengen en behouden van structuur in en regie over het persoonlijk leven.
De begeleider in de zorg is de zorgprofessional, die een cliënt in meer of mindere mate ondersteunt bij zijn activiteiten bij het uitvoeren van algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL) en bij het aanbrengen en behouden van structuur in en regie over het persoonlijk leven. De zorgprofessional ondersteunt, helpt en stimuleert cliënten bij de dagelijkse taken, zodat ze er niet alleen voor staan. De begeleider is een steun en toeverlaat, die helpt vanuit de gedachte dat de cliënten nog zoveel mogelijk zelfstandig keuzes kunnen en willen maken. Een begeleider staat meestal op een groep en heeft de verantwoordelijkheid om alleen of met een collega een groep cliënten te ondersteunen.
De persoonlijk begeleider in de zorg is de zorgprofessional, die één cliënt in meer of mindere mate ondersteunt bij zijn activiteiten bij het uitvoeren van algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL) en bij het aanbrengen en behouden van structuur in en regie over het persoonlijk leven. De persoonlijk begeleider ondersteunt, helpt en stimuleert de aan hem/haar toegewezen cliënt persoonlijk bij de dagelijkse taken, zodat de cliënt er niet alleen voor staat. De persoonlijk begeleider is een steun en toeverlaat, die helpt vanuit de gedachte dat de cliënt nog zoveel mogelijk zelfstandig keuzes kan en wil maken. Een persoonlijk begeleider heeft de verantwoordelijkheid om één specifiek toegewezen cliënt te ondersteunen. Bij een 1-op-1 begeleiding is de ondersteuning vaak intensiever.
Bemiddeling
Bij zorg bemiddeling wordt er door een deskundige zorgbemiddelaar ondersteuning geboden aan opdrachtgevers (zorginstellingen of particuliere zorgvragers) om de juiste zorgverlener te regelen voor een zorgdienst. Beide partijen moeten zelf tot overeenstemming komen.
De zorgbemiddelaar exploiteert een onderneming, die op verzoek en in opdracht van zelfstandige zorgprofessionals bemiddelt bij het samenbrengen van vraag en aanbod op het gebied van begeleiding, het ondersteunen en verzorgen van mensen met een specifieke ondersteuningsvraag. Contra Zorgbemiddeling bemiddelt zelfstandige zorgprofessionals voor mensen met een verstandelijke en/of fysieke beperking.
De bemiddelingsovereenkomst ook wel een raamovereenkomst of samenwerkingsovereenkomst genaamd, is een overeenkomst die de afspraken tussen de zelfstandige zorgprofessional en de zorgbemiddelaar vastlegt. In zo’n bemiddelingsovereenkomst staan afspraken over o.a. de verplichtingen, verantwoordelijkheden en gedragscode voor het gewenste gedrag van de zorgprofessional en de bemiddelaar. Ook staat erin genoteerd wat er gebeurt of welke boete er volgt als de afspraken door een van beide partijen niet worden nageleefd.
BTW identificatienummer
Het btw-id ofwel btw-identificatienummer is een persoonlijk, uniek nummer dat bestaat uit een reeks van 14 tekens (combinatie van cijfers en letters). Vanaf 1 januari 2020 moeten zelfstandig ondernemers het btw-id op facturen en op hun websites vermelden om zich te identificeren als btw-plichtig ondernemer. Daarmee voldoen zij aan de wettelijke eisen. Ook als er om welke reden dan ook geen btw-verplichting is, heeft een zelfstandig ondernemer een eigen uniek btw-identificatienummer. Een btw-identificatie (btw-id) gebruik je voor al jouw contacten met klanten (zorgbemiddelaars). Daarmee laat je zien dat je een btw-plichtige ondernemer bent. Jouw btw-id zet je bijvoorbeeld op jouw briefpapier, facturen en website.
Een btw-id ziet er zo uit:
- landcode NL
- 9 cijfers
- letter B
- 2 cijfers, ook wel ‘sub-nummer’ genoemd
Een voorbeeld van een btw-id: NL123456789B01
Weet je jouw btw-id niet meer?
Je kunt het BTW-identificatienummer vinden in Mijn Belastingdienst Zakelijk, bijvoorbeeld als je btw-aangifte doet:
Ga naar mijnzakelijk.belastingdienst.nl
Log in met jouw DigiD of eHerkenning.
Klik op ‘Omzetbelasting’.
Scroll naar beneden.
In de linkerkolom klik je op ‘btw-identificatienummer’. Daar vind je jouw btw-identificatienummer.
Maak een screenshot van het gehele beeld waarop in ieder geval a) het logo van de belastingdienst, Bedrijfsnaam of persoonsnaam en nummer omzetbelasting en btw-identificatienummer staan. Met de datum toon je aan dat het een recente screenshot is, met de bedrijfsnaam of persoonsnaam toon je aan dat jij het bent).
LET OP: het maken van een screenshot is voor ieder device verschillend. Kijk op https://www.take-a-screenshot.org/nl/ dan vind je vast ook een werkwijze voor jouw device.
LET OP 2: Sla de screenshot op onder een documentnaam waarin jouw bedrijfsnaam of persoonsnaam staat.
Als jij een onderneming of bedrijf start, dan start je bij de Kamer van Koophandel (KvK). Je schrijft je in bij de KvK in jouw omgeving. De KvK geeft jouw inschrijving door aan de belastingdienst. De belastingdienst registreert jouw gegevens en binnen 10 werkdagen ontvang je een bevestiging van inschrijving bij de belastingdienst op het bedrijfsadres. Je leest hier meer over bij Schrijf uw onderneming in bij KVK.
Als de belastingdienst jou als ondernemer voor de btw registreert, ontvang je van de belastingdienst ook een brief waarin jouw btw-identificatienummer staat.
Ben je een ZZP’er, dan krijg je 2 aparte brieven van de belastingdienst: een brief met jouw btw-identificatienummer en een brief met jouw ob-nummer. Zie meer informatie bij deze veel gestelde vragen over OB-nummer.
De screenshot van een btw-identificatienummer moet een aantal dingen tonen, te weten; 1) het logo van de belastingdienst 2) jouw naam of bedrijfsnaam 3) nummer omzetbelasting en 4) btw identificatienummer. Zie hieronder een voorbeeld.
Debiteurenbeheer
Zie filmpje
Zie filmpje
Zie filmpje
Zie filmpje, zie ook incassobureau en gerechtsdeurwaarder
DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs)
DUO is de uitvoeringsorganisatie van de Rijksoverheid voor het onderwijs. Via het online diplomaregister van DUO kun je eenvoudig een uittreksel van jouw diploma’s downloaden. Het diplomaregister bevat de gegevens van diploma’s, die door de onderwijsinstellingen zijn aangeleverd aan DUO. Het gaat hierbij enkel om Nederlandse opleidingen, die het ministerie van Onderwijs Cultuur & Wetenschap financiert, zoals MBO en HBO opleidingen. Een certificaat van bekwaamheid of een EVC-certificaat vind je NIET in DUO. Een EVC-certificaat staat geregistreerd in Ervaringscertificaat.nl (zie ook EVC en Ervaringscertificaat)
- Ga naar Duo.nl
- Ga via de tab in de bovenste balk naar ‘particulier’
- Selecteer ‘diploma’s en bevoegdheden’
- Selecteer ‘uittreksel diploma’
- Selecteer ‘inloggen mijn Duo’ (Let op: om in te loggen heb je een DigiD met sms-controle nodig)
- Login op het diplomaregister
- Ga naar ‘mijn studies en diploma’s en kies ‘diplomaregister’.
- In het diplomaregister kun jij een uittreksel van de door jou behaalde en geregistreerde diploma’s downloaden. Dit uittreksel krijg je als pdf-document. Het pdf-document is voorzien van een echtheidskenmerk en garandeert dat het document van DUO afkomstig is. Het echtheidskenmerk is een blauwe horizontale balk bovenaan het diploma. Als dit kenmerk er niet op staat is jouw document erkend. (Let op: als je het gedownloade document in een browser opent, toont het document het echtheidskenmerk soms niet. Het echtheidskenmerk is alleen zichtbaar als je het document in legale Adobe software opent).
- Het digitale uittreksel heeft dezelfde waarde als een gewaarmerkte kopie van je diploma. Als je liever een papieren versie hebt, kun je tegen betaling een print op waardepapier aanvragen bij DUO.
De volgende onderwijssoorten en jaargangen zijn opgenomen in het diplomaregister. Staat jouw onderwijssoort en jaargang in deze tabel, dan kun je jouw diploma(‘s) kosteloos downloaden.
* Levensbeschouwelijke opleidingen vanaf september 2010 | |
Onderwijssoorten | Vanaf |
---|---|
Wetenschappelijk onderwijs | 1996 * |
Hoger beroepsonderwijs | 1996 |
Middelbaar beroepsonderwijs | 2007 |
Voortgezet algemeen volwassenenonderwijs | 2007 |
Voortgezet onderwijs | 2006 |
Voortgezet onderwijs staatsexamen | 2011 |
Voortgezet speciaal onderwijs | 2012 |
Voortgezet speciaal onderwijs staatsexamen | 2011 |
Extraneus voortgezet onderwijs | 2012 |
Nederlands als 2e taal staatsexamen | 2011 |
Inburgeringsexamen | 2007 |
- In het diplomaregister kun jij een uittreksel van de door jou behaalde en geregistreerde diploma’s downloaden. Dit uittreksel krijg je als pdf-document. Het pdf-document is voorzien van een echtheidskenmerk en garandeert dat het document van DUO afkomstig is. Het echtheidskenmerk is een blauwe horizontale balk bovenaan het diploma. Als dit kenmerk er niet op staat is jouw document erkend. (Let op: als je het gedownloade document in een browser opent, toont het document het echtheidskenmerk soms niet. Het echtheidskenmerk is alleen zichtbaar als je het document in legale Adobe software opent).
- Het digitale uittreksel heeft dezelfde waarde als een gewaarmerkte kopie van je diploma. Als je liever een papieren versie hebt, kun je tegen betaling een print op waardepapier aanvragen bij DUO.
- Let op: Jouw opdrachtgevers en bemiddelaars gaan ervan uit dat jij een Zorgdiploma kunt laten zien met een echtheidskenmerk. Omdat de correspondentie tussen jou en een bemiddelaar en tussen jou en een opdrachtgever bijna altijd via de digitale weg verloopt, is een uittreksel gewenst. Als je namelijk een scan of een foto maakt van jouw diploma dan heb je geen echtheidswaarmerk, dat aantoont dat het om een erkend diploma gaat.
Een uittreksel is een officieel document dat wordt uitgegeven door DUO. Het is een geldig bewijsstuk van het behaalde diploma. Het ziet er anders uit dan jouw originele diploma en cijferlijst. Een digitaal uittreksel is een pdf-document. Deze pdf heeft een blauwe horizontale balk bovenaan de pagina. Dit is een soort digitale handtekening. Zie ook 'alles over de blauwe balk'
De blauwe balk is alleen te zien op een computer (Windows of Apple), niet op een mobiele telefoon of tablet. U kunt uw diploma wel downloaden op een mobiele telefoon of tablet en daarna per e-mail naar een computer sturen. De blauwe balk is daar dan wel zichtbaar.
Zorg dat u het uittreksel in een recente versie van Adobe Reader opent. Wordt u gevraagd om de lijst met vertrouwde certificaten bij te laten werken? Klik dan op OK.
(Verplichte) Documenten
Duur en beëindiging
Erkenning Verworven Competenties (EVC)
Facturatie
Fraude
Geheimhoudingsplicht
Kamer van Koophandel (KvK)
Als je een bedrijf hebt, dan ben je geregistreerd in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel. Voor iedere opdracht bij een nieuwe opdrachtgever heb je een actueel uittreksel van jouw KvK registratie nodig. Actueel betekent NIET OUDER DAN 1 JAAR. Op jouw uittreksel KvK staan de volgende gegevens:
- Een overzicht van geregistreerde gegevens van een bedrijf, zoals naam, adres, oprichtingsdatum en (in de meeste gevallen) functionarissen.
- Informatie over de rechtspersoon, onderneming en vestiging(en).
- Duidelijkheid over de wensen van de inschrijving met betrekking tot ongewenste postreclame of verkoop aan de deur.
Alle Zelfstandige ondernemers zijn geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Heb jij voor jouw bedrijfsactiviteiten geen bedrijfspand nodig en voer jij jouw diensten uit op locaties van de opdrachtgever, dan staat jouw eenmanszaak geregistreerd meestal op jouw huisadres. Verhuis jij, dan ben je verplicht deze verhuizing door te geven via de gemeente waar je vertrekt. Deze verhuizing wordt dan doorgegeven aan de Kamer van Koophandel en de belastingdienst. Je kunt de wijziging van het adres ook zelf aanpassen. Dat doe je zo: ga naar de website kvk.nl, kies ‘wijziging doorgeven’. De rest wijst zich vanzelf. Zodra je het proces hebt doorlopen is jouw verzoek voor het aanpassen van jouw adres ingediend en zodra de aanpassing is gedaan, ontvang je een bevestiging van wijziging via de KvK.
Klantenbeding
Kwalificatie zelfstandigen
Meerkosten
Mijn Overheid
Opdracht
Een zorgopdracht kent 2 dynamieken.
Een langdurige ofwel periodieke opdracht of een ad hoc zorgdienst die zo snel mogelijk opgevuld moet worden. Bij een periodieke opdracht heeft de zorginstelling of de cliënt zelf meestal een begeleider op het oog voor de taak. Vaak is de zorgprofessional zelf rechtstreeks gevraagd en rond de zorgbemiddelaar slechts de schriftelijke vastlegging en afhandeling van de inzet van deze zorgdiensten af.
Is het een ad hoc zorgdienst, die de zorginstelling niet kan invullen met vast personeel, dan wordt er een vraag uitgezet bij de zorgbemiddelaar(s). Zo’n vraag komt bij Contra Zorgbemiddeling binnen bij de afdeling Planning. De planners gaan dan op zoek naar ZZP’ers in het bestand, die voldoen aan de criteria die de zorginstelling voor deze zorgdienst aan heeft gegeven. De planner zet de vraag uit bij de ‘gematchte’ ZZP’ers. Daarbij geeft de planner duidelijke informatie over de locatie, de doelgroep, het soort dienst, de gevraagde expertise en het uurtarief. De ZZP’er die een goede match is met de gevraagde criteria is zelf verantwoordelijk om de dienst te accepteren of te annuleren. Accepteert de ZZP’er de dienst dan ontvangt hij/zij een bevestiging en er wordt een bevestiging naar de zorginstelling gestuurd.
Met een opdracht worden vaak verschillende dingen bedoeld. Wij bedoelen er meestal mee ‘de zorgdienst’ ofwel ‘het aanbod’ dat wij aan de ZZP’er voorleggen voor een dienst. Maar we bedoelen er ook mee ‘de taak’ dat de ZZP’er de zorgdienst, die hij/zij heeft aangenomen, naar wens en tevredenheid en conform de verwachtingen en gedragscode uitvoert.
Overeenkomst
In een arbeidsovereenkomst staan de afspraken tussen u en uw werkgever. U heeft een arbeidsovereenkomst (arbeidscontract) als u in dienst bent van een werkgever en loon krijgt. U bent dan in loondienst. Dit heet ook wel dienstverband of dienstbetrekking. De medewerkers van de administratie en planning op kantoor hebben een arbeidsovereenkomst en zijn in loondienst bij Contra Zorgbemiddeling. De ZZP’ers, die als zelfstandige zorgprofessional door Contra Zorgbemiddeling worden bemiddelt hebben GEEN arbeidsovereenkomst maar een bemiddelingsovereenkomst. ZZP’ers zijn zelfstandige ondernemers, die niet in loondienst zijn en die hun eigen verantwoordelijkheid dragen.
De bemiddelingsovereenkomst ook wel een raamovereenkomst of samenwerkingsovereenkomst genaamd, is een overeenkomst die de afspraken tussen de zelfstandige zorgprofessional en de zorgbemiddelaar vastlegt. In zo’n bemiddelingsovereenkomst staan afspraken over o.a. de verplichtingen, verantwoordelijkheden en gedragscode voor het gewenste gedrag van de zorgprofessional en de bemiddelaar. Ook staat erin genoteerd wat er gebeurt of welke boete er volgt als de afspraken door een van beide partijen niet worden nageleefd. Met een bemiddelingsovereenkomst ben je niet in loondienst en draag je zelfstandig de verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van een opdracht, het naleven van de gedragscode en het up-to-date houden van jouw vakbekwaamheid en het uitbouwen van jouw expertise.
Privacy
Reiskosten
Reiskosten zijn de kosten die je als zelfstandig zorgprofessional maakt om van jouw woonadres naar het adres van de opdracht te reizen. De berekening van de reiskosten vindt meestal plaats op basis van postcodes en de indicatie voor de onkostenvergoeding per kilometer die de overheid jaarlijks vaststelt.
Als ZZP’er mag je per 1 januari 2024 in plaats van 0,21 euro reiskostenvergoeding 0,23 euro reiskostenvergoeding per kilometer rekenen voor woon- werkverkeer en aftrekken van je winst. Je moet dan wel ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting. Of je nu met openbaar vervoer of met eigen vervoer reist, de onkostenvergoeding is door de overheid standaard vastgesteld op 0,23 euro per kilometer en de kilometers worden berekend vanaf de postcode van het adres waarop jouw bedrijf aangemeld is bij de Kamer van Koophandel tot de postcode van het adres waar je de opdracht uitvoert. Vanwege de hoeveelheid werk, de foutkans en de toenemende fraude, die met kilometervergoedingen wordt gepleegd, worden reiskostenvergoedingen steeds vaker in het uurtarief verrekend en afgeschaft.
Tarieven
Contra Zorgbemiddeling brengt voor de bemiddelingswerkzaamheden een bemiddelingstarief in rekening bij de zelfstandige zorgprofessional. Dit bemiddelingstarief wordt per uur berekend over de zelfstandige zorgdiensten, die Contra Zorgbemiddeling voor de betreffende ZZP’er heeft bemiddelt.
De kilometervergoeding die Contra Zorgbemiddeling hanteert is in zo veel mogelijk samenwerkingsovereenkomst met klanten in het uurtarief verwerkt. We werken eraan dat de kilometervergoeding bij alle klanten in het uurtarief verwerkt is.
Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)
Een VOG staat ook wel bekend als Bewijs van goed gedrag. Zo’n verklaring geeft aan dat jouw gedrag geen belemmering vormt voor een bepaalde functie. Voor sommige functies is de VOG verplicht. Zo is een VOG verplicht als je de zorg draagt voor andere mensen. We gaan er graag van uit dat iedereen zich netjes gedraagt, maar als je zorg verleent aan andere mensen, dan willen we dat graag zeker weten. Daarom vragen we een Verklaring omtrent jouw gedrag op bij Justis. Justis is de
Zelf kun je geen VOG-aanvraag doen. Wij – Contra Zorgbemiddeling – zetten via Otentica de aanvraag voor een VOG voor jou klaar. Je ontvangt van ons via Otentica een linkje in jouw mailbox (check spam). Als je op de link klikt kun je online een VOG aanvragen. LET OP: een digitale VOG kan alleen als je een account hebt op mijn.overheid.nl (zie veel gestelde vragen Mijn Overheid)
Een digitale VOG kost anno 2024 € 33,85 (btw vrij). Deze kosten zijn op te voeren als bedrijfskosten.
Contra Zorgbemiddeling vraagt voor jou via Otentica een VOG aan. De VOG die wij willen ontvangen van jou is een digitale VOG. Een digitale VOG is de enige vorm van een VOG, waarbij fraude tot een minimum beperkt is. Zo’n digitale VOG kost anno 2024 € 33,85 (btw vrij). Deze kosten kun je overigens opvoeren als bedrijfskosten.
Let op: Er zijn commerciële partijen actief die, vaak tegen extra kosten, een VOG-aanvraag klaarzetten. Deze partijen zijn géén onderdeel of partner van Justis. Deze aanvragen worden, net als alle VOG-aanvragen, op dezelfde manier en in hetzelfde tempo behandeld. Contra Zorgbemiddeling werkt samen met Otentica en met niemand anders. Otentica is een geregistreerd partner van Justis.
Verplichtingen
Voorbeeldfunctie
Voorfinanciering
Wetgeving
De Wet DBA staat voor: Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties en vervangt de VAR.
De Wet langdurige zorg (Wlz) regelt zware, intensieve zorg voor kwetsbare ouderen, mensen met een handicap en mensen met een psychische aandoening. Met een Wlz-indicatie krijgt een cliënt in een zorginstelling alle begeleiding en zorg die hij/zij nodig heeft. Zorg zoals verpleging en verzorging. Afspraken rondom de gewenste zorg en ontwikkelingsdoelen zijn gedocumenteerd in het ‘zorgplan’. (zie zorgplan).
Zelfstandige Zonder Personeel (ZZP)
Zelfstandige zonder personeel (ZZP’er) is een term, die vaak wordt gebruikt in plaats van freelance of zelfstandig ondernemer, maar betekent hetzelfde. Als ZZP’er werk je ZONDER vast dienstverband en voor VERSCHILLENDE opdrachtgevers. Je hebt de vrijheid en flexibiliteit om je eigen projecten te kiezen en je eigen uren te bepalen. Als ZZP’er moet je aan een aantal regels voldoen, die de overheid en daarmee de belastingdienst voorschrijft. Zie regels hieronder.
SBI code
De SBI-code(s) in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel wordt door bedrijven en de overheid voor verschillende doelen gebruikt. Bijvoorbeeld voor verzekeringspremies, statistieken en het geven van vergunningen of subsidies. Zorg er dus voor dat je bij de inschrijving van je bedrijf de juiste code(s) krijgt en verander de code(s) als je een nieuwe activiteit gaat doen.
De SBI codering wordt ongeveer een keer per 15 jaar bijgewerkt. In 2025 is er een grote wijziging. Codes kunnen dan veranderen en er komen nieuwe codes bij. In de eerste helft van september 2025 past KVK de SBI-codes in het Handelsregister aan. Daar hoef je zelf niets voor te doen. MAAR LET OP: KVK kijkt daarbij naar je bedrijfsactiviteiten en geeft je de nieuwe SBI-codes die daarbij horen. Controleer dus of je gegevens in het Handelsregister nog kloppen.
Meer informatie over de aankomende SBI-wijziging staat op www.cbs.nl/sbi. Daar vind je ook een overzicht van de oude en nieuwe codes.
Een SBI-code is altijd gekoppeld aan de bedrijfsactiviteiten die voor jouw onderneming in het Handelsregister van de KvK staan. Veranderen je bedrijfsactiviteiten? Volg dan de volgende stappen en beschrijf al je bedrijfsactiviteiten kort en bondig, maar zo duidelijk mogelijk. Op basis van je beschrijving besluit KVK welke code(s) je bedrijf krijgt.
- Ga naar vestigingsgegevens wijzigen.
- Voer de naam of het KVK-nummer van je bedrijf in.
- Kies ‘activiteiten’ en volg de stappen.
- Verstuur de gegevens. Dit kan direct digitaal, maar je kunt ook een pdf uitprinten en op de post doen.
Voordat we je SBI-code aanpassen, kan het zijn dat we je om extra informatie vragen.
Zorgplan
Een zorgplan is een schriftelijk of elektronisch document waarin de met de cliënt dan wel diens begeleider (persoonlijk of regie), eventueel een gedragswetenschapper, een wettelijk vertegenwoordiger (verwant of voogd of mentor) afspraken en ontwikkelingsdoelen vastgelegd zijn m.b.t. eventuele verpleging, verzorging en begeleiding van de betreffende cliënt.