In deze eerste les van de mini-cursus vertel ik je wat het profiel is van de (ideale) planner.
In al de jaren dat ik zelf aan het werk ben als planner is het me zowel als in loondienst als voor zzp’ers opgevallen dat er vaak makkelijk wordt gedacht over het plannen. Bij een van mijn klanten liep ik tegen de volgende situatie aan:
Truus werkt normaal in de zorg, maar vanwege haar rugklachten gaat dat niet meer. Bijspringen op de planningsafdeling, waar ze al mankracht te weinig hebben, zou een mooie manier zijn om twee problemen in één klap op te lossen. Enthousiast gaat ze aan het werk – ze houdt namelijk wel van puzzelen. Ze probeert de puzzel zo goed mogelijk te maken, maar weet niet dat er in het rooster meerdere lagen zitten waar rekening mee gehouden moet worden. Al snel verliest zij het overzicht. Mailtjes worden niet meer beantwoord, de communicatie wordt steeds minder en de stress neemt toe.
Truus gaat zich in de communicatie verschuilen achter regeltjes en wordt meer en meer beheersmatig in het rooster. De teams raken het vertrouwen kwijt en gaan zelf dingen regelen waardoor het rooster een nog grotere chaos wordt. Met het uiteindelijke resultaat dat Truus ziek thuis zit, het team ontevreden is en te maken heeft met hoog ziekteverzuim, waardoor de cliënt te veel vreemden aan het bed ziet.
Om dit soort situaties te voorkomen is het van belang dat je de planning serieus neemt en dat je je realiseert dat je bepaalde kwaliteiten nodig hebt om een goede planner te worden. Deze eerste les gaat dan ook over: het profiel van de planner.
Herken jij jezelf in het profiel dat ik schets? Wat zijn je sterke punten en waar zie jij ruimte voor verbetering? Als je werkelijk iets wil veranderen is het verstandig om concrete verbeterpunten voor jezelf te formuleren!
Heb je vragen of opmerkingen?